Hankintakonsultointi

Sujuvat hankintaprosessit asiantuntijoidemme tuella

Facilorin konsultointi ei ole pelkkää neuvontaa – me olemme mukana koko hankintaprosessissa projektin alusta loppuun. Ymmärrämme julkisen hankintalain vaatimukset ja yli 20-vuotisen kokemuksemme myötä ymmärrämme ennen kaikkea markkinat. Tunnemme erilaiset ratkaisut hyvine ja huonoine puolineen ja tiedämme, miten kilpailutukset tulee toteuttaa, jotta asiakas pääsee valitsemaan parhaista mahdollisista tarjouksista tarpeeseensa sopivimman ratkaisun.

Meillä on myös pitkän kokemuksemme mukanaan tuoma rutiini hankintaprosessiin. Kun hankintaa vetää meidän asiantuntijamme, voit huoletta keskittyä omiin tehtäviisi ja luottaa, että hankinnan jokainen vaihe on hallinnassa ja prosessi etenee.

Miten hankintaprosessi etenee?

  1. Projektin käynnistys ja sitouttaminen
    Määritetään hankintaprosessille realistinen aikataulu ja sitoutetaan tarvittavat henkilöt projektin eri vaiheisiin.
  2. Nykytila- ja tavoitetilakartoitus
    Kartoitetaan asiakkaan nykyinen toimintaympäristö, käytössä olevat järjestelmät ja tavoitteet tulevalle hankinnalle.
  3. Tarvekartoitus ja vaatimusmäärittely
    Kartoitetaan tarpeenne uudelle ratkaisulle ja palveluille, huomioiden priorisoinnin ja erilaisten ratkaisujen kyvykkyydet – lopputuloksena realistinen vaatimusmäärittely.
  4. Tarjouspyyntöaineiston valmistelu
    Laaditaan alustava tarjouspyyntö, joka sisältää tarvittavat sopimusehdot, hinnoittelumallit ja vaatimukset.
  5. Markkinavuoropuhelu
    Varmistetaan, että hankinta on myös markkinatoimijoiden näkökulmasta mahdollinen ja tarjouspyynnössä ei ole tarjousta estäviä vaatimuksia tai ehtoja – erityisesti potentiaalisimpien tarjoajien näkökulmasta.
  6. Tarjousten vastaanotto ja vertailu
    Otetaan vastaan tarjoukset, tarkistetaan niiden tarjouspyynnönmukaisuuden ja tehdään huolellinen tarjousvertailu – tarvittaessa käytettävyysarviointiakin hyödyntäen.
  7. Hankintapäätös ja sopimuksen tekeminen
    Autamme tekemään hankintapäätöksen ja laatimaan hankinnan tavoitteita varmistava sopimus valitun toimittajan kanssa.
  8. Käyttöönoton tuki ja siirtymävaiheen koordinointi
    Varmistamme, että uusi palvelu otetaan käyttöön hallitusti ja sujuvasti ilman häiriöitä.

Teemme hankinnat kuin itsellemme – huolella, asiantuntevasti ja asiakaslähtöisesti.